50 klanten challenge

Een digitale kop koffie met het notariaat van de toekomst!

3 jaar geleden waren het 100 klanten die ik, Chris Nugteren (Managing Director voor Dirict en Van Brug Software), mocht bezoeken. Ik was met name benieuwd naar het resultaat van onze inspanningen. Deden we het goed of niet? Waar moesten we direct mee stoppen, beginnen of vooral mee doorgaan? Deze reis heeft geleid tot veel verandering binnen onze organisatie.

Nu mag ik wederom een mooi aantal kantoren (digitaal) spreken over het vervolg: wat moet je als notariskantoor doen om relevant te blijven in een verder digitaliserende toekomst? Hoe ziet dat er uit? En hoe wil je dan dat je IT-partner, in dit geval Van Brug of Dirict, daar mee om gaat?  Wanneer ik als jullie softwarepartner grotere investeringen wil doen in de software, en dat wil ik, waar moeten die dan over gaan?

In een ronde door het land heb ik van de 50 kantoren die gepland staan, inmiddels meer dan de helft gesproken. Enkele zaken vallen me op:

  1. Het is en blijft druk in het notariaat
  2. Drukte belemmert je om na te denken over de toekomst
  3. De noodzaak om na te denken over die toekomst is wel duidelijk
  4. …ga terug naar 1.

Deze cirkel zie ik veel terug. Je bent als notaris ook maar meteen ondernemer, Algemeen directeur, HR manager, Commercieel en financieel directeur enzovoorts. Iets wat je in de beroepsopleiding wel voor een deel meekrijgt, maar niet in de omvang die wellicht nodig is om je bedrijf eenvoudig te kunnen sturen. De meeste notarissen die ik spreek geven dan ook aan een “ambachtsvrouw of -man” te zijn. En voor een groot deel terecht natuurlijk. Als notaris ben je allereerst ter aarde om de rechtszekerheid te waarborgen en de Nederlandse consument vakkundig en volledig te kunnen adviseren op de meest belangrijke gebeurtenissen in zijn of haar leven. Dat is heel wat anders dan nadenken over vormen van dienstverlening, positionering van je kantoor, talent-management enzovoorts.

De tweede grote uitdaging die ik destilleer ligt in een aantal andere factoren:

  1. We leven in de “coolblue”-maatschappij
    Vandaag besteld, morgen in huis. Snelheid is belangrijker dan ooit. Mensen zijn gewend dat met een druk op de knop de zaken geregeld worden.
  2. Dossiers worden complexer
    Neem bijvoorbeeld samengestelde gezinnen. Dossiers in dit soort gevallen zijn vele malen complexer dan voorheen.
  3. Er is toenemende concurrentie op tarieven
    Dus er moeten sneller complexere dossiers worden afgehandeld tegen een steeds lager wordend tarief. Hoe ga je als notaris daar mee om?

Ik vind deze uitdaging heel interessant en kom graag in gesprek met kantoren die hier mee worstelen of juist ideeën hebben in dit kader.

Mijn missie is in ieder geval de volgende vraag te beantwoorden: “Hoe kunnen wij er als IT-partner voor zorgen, dat jullie als notaris, in de veranderende toekomst, relevant blijven voor de Nederlandse consument en markt?”

Wil je met me meedenken? Ik hoor graag van je via info@vanbrug.nl.