Meestgestelde vragen in het eerste kwartaal van 2022
Na een serie van Tips & Tricks in onze nieuwsbrief, maken we deze keer een uitstapje naar de meest gestelde gebruikersvragen van het eerste kwartaal van 2022.
In dit eerste kwartaal zijn er meer dan 1500 gebruikersvragen bij ons binnengekomen! Zoals te verwachten gingen veel vragen over het nieuwe SYVAS en de nieuwe wijze van overdrachtsbelasting (OVB) indienen. De 10 meest gestelde vragen zetten wij hieronder op een rij met daaronder natuurlijk de bijbehorende antwoorden.
Top 10 gebruikersvragen van het 1e kwartaal van 2022
1. Hoe moet ik het nieuwe OVB-scherm invullen?
Alles over de nieuwe OVB is te vinden in de HELP van Codex.
Klik rechtsboven in Codex op het vraagtekentje. Er opent nu een nieuw scherm met de Codex help.
Navigeer hierin naar “Centraal Digitaal Repertorium (CDR)” –> “CDR” –> “Overdrachtsbelasting (Differentiatie)”
Hier is alles te vinden over het nieuwe OVB.
Voor juridisch inhoudelijke vragen verwijzen we je naar de KNB. Die kan je telefonisch bereiken op 070 – 330 71 11 of mail naar belastingdienst@knb.nl.
2. Wat moet ik doen om SYVAS te kunnen gebruiken op mijn kantoor?
We hebben hier een handig stappenplan voor opgezet! Deze kan je hier vinden: https://www.vanbrug.nl/syvas
Onderaan het stappenplan kan je deze ook downloaden en eventueel uitprinten.
3. Hoe werkt SYVAS?
Hoe je SYVAS moet gebruiken is ook in de Codex help te vinden.
Klik rechtsboven in Codex op het vraagtekentje. Er opent nu een nieuw scherm met de Codex help.
Navigeer hierin naar “Kadaster Inschrijven (SYVAS)”.
Wil je nog meer weten over SYVAS? Vorige week gaven wij een aantal online trainingen over SYVAS. De belangstelling was groot, dus wij willen meer SYVAS-trainingen organiseren. Hou hiervoor je mailbox en onze website in de gaten!
4. Ik wil een nota openen, maar volgens het systeem is deze al in gebruik (bij mezelf) en dat klopt niet. Hoe kan ik deze weer vrijgeven?
Hier is een handig instructiefilmpje voor te vinden.
Je kan deze (en andere instructiefilmpjes) vinden door op de Startpagina van Codex te klikken op de knop “Handleidingen & Instructiefilmpjes”.
5. Ik moet de kosten op een nota splitsen, hoe kan ik dat het beste doen?
Ook dit is te vinden in de Codex help!
Klik rechtsboven in Codex op het vraagtekentje.
Er opent nu een nieuw scherm met de Codex help.
Navigeer nu naar “Facturering” -> “Gebruik” -> “Tabblad Bewerken” -> “Kosten verdelen”
Ook voor facturering (gebruik én beheer) organiseren we trainingen, kijk voor de geplande trainingen op https://www.vanbrug.nl/diensten/trainingen.
6. Er zit een fout in een aktekaart en deze is al geregistreerd bij het CDR, hoe kan ik deze doorhalen?
Je kan een al eerder ingeschreven akte doorhalen. Je moet daarvoor eerst de aktekaart openen.
Bovenin het menu is de knop Repertoriumregel doorhalen beschikbaar. Als je deze aanklikt en bevestigt moet je nog een reden van doorhaling opgeven.
Hierna moet de regel opnieuw verstuurd worden om de doorhaling definitief te maken. Tot dat gebeurd is, kan de doorhaling nog geannuleerd worden. Is de regel met de doorhaling verstuurd, dan kan dit niet meer terug gedraaid worden.
Houd er ook rekening mee dat het doorgehaalde repertoriumnummer niet meer opnieuw gebruikt kan worden en in het repertorium zal blijven staan als doorgehaald nummer.
7. Ik heb een overlijdensmelding die al eerder opgestuurd is, wat moet ik hiermee doen? Als ik deze opnieuw koppel krijg ik een foutmelding?
Je kan een overlijdensmelding die al eerder verstuurd is gewoon afmelden. Als je in de overlijdensmeldingen een melding opent, staat er rechts bovenin een knop “Overlijdensmelding afmelden”.
In het scherm dat daarmee opent kan je een reden afmelding en een opmerking toevoegen.
Dit is ook eerder aangekaart in de Tips & Tricks van de nieuwsbrief van Maart 2022. Je kan deze hier teruglezen:
https://www.vanbrug.nl/tips-tricks-codex-maart-2022
Daarnaast is er ook een instructiefilmpje over de overlijdensmeldingen. Deze kan je vinden door op de Startpagina van Codex te klikken op de knop “Handleidingen & Instructiefilmpjes”.
8. Ik heb een nota die een verkeerde status heeft, hoe kan ik deze aanpassen?
Ga in het Start menu van Codex naar “Financieel” -> “Facturen”
Zoek daar de betreffende factuur op en kies deze door een vinkje te zetten in het selectievakje. De knop “Factuurstatus wijzigen” wordt nu beschikbaar en je kan hier een andere status voor de factuur kiezen.
Op deze manier kan je ook een factuur annuleren.
9. In de OVB staat bij een NP of RP geen identificatie ingevuld omdat er geen BSN of RSIN nummer is. Wat moet ik daar nu invullen?
Normaal gesproken wordt het veld BSN of RSIN van de klantenkaart overgenomen, als daar niets is ingevuld zal het type “overig” zijn en kan er een vrije waarde ingevuld worden bij Identificatie. Vul hier in hoe de betreffende persoon/betrokken persoon geïdentificeerd is.
10. Bij het versturen van de akte krijg ik een foutmelding, waarom werkt het niet?
In veel gevallen helpt het al om het token even opnieuw in de tokenlezer te stoppen. Het is dan ook belangrijk om ook in Codex even “heen en weer te klikken” binnen het scherm. Soms helpt het ook om de paslezer even opnieuw aan te sluiten. Mocht het versturen toch nog problemen opleveren, bel of mail ons dan.
Het antwoord op veel vragen is ook te vinden in onze kennisbank. Deze kennisbank is te raadplegen via ons Self Service Portaal. Heb je nog geen account voor het Self Service Portaal? Stuur dan een mail naar support@vanbrug.nl en wij maken ‘m meteen voor je aan! Lees hier meer over hoe het Self Service Portaal werkt.
Wil je meer weten over de kennisbank? Kijk dan het instructiefilmpje! Je kan deze vinden door op de Startpagina van Codex te klikken op de knop “Handleidingen & Instructiefilmpjes”.
Consultancy inplannen
Heb je vragen n.a.v. deze veelgestelde vragen of wil je nog meer tips over hoe je nog sneller en efficiënter met Codex werkt? Plan een consultancydag in! Op verzoek kan een losse consultancydag op locatie worden ingepland, maar het is ook mogelijk om te kiezen voor een consultancy-abonnement.
Meer informatie over een consultancydag? Stuur ons een e-mail!