Herinnering: Vervanging kantoorcertificaten vóór 24 februari
Vanuit de KNB ontvingen wij het volgende bericht:
Kantoorcertificaten die voor 12 november 2020 zijn uitgegeven, moeten vervroegd worden vervangen. GlobalSign trekt deze certificaten namelijk op 24 februari 2021 in. Ingetrokken certificaten zijn onbruikbaar, vandaar dat de KNB kantoren oproept het certificaat tijdig te vervangen.
Het kantoorcertificaat is nodig om bijvoorbeeld in te loggen op de webapplicaties van de KNB op het Platform Elektronische Communicatie (PEC). Maar ook voor het inloggen op Online Registreren voor Notarissen (ORN) en Notaris Applicatie UBO (NAU) van de Kamer van Koophandel en het verbinden met de webservices van de KNB, zoals CDR, CTR en ECH, via notariële softwarepakketten. De KNB koopt deze certificaten bij GlobalSign.
Incident
Deze certificatenleverancier heeft laten weten dat er met de certificaten van voor 12 november 2020 een compliance-incident is geweest. Hoewel er geen acuut veiligheidsrisico was, heeft GlobalSign besloten dat nieuwe certificaten nodig zijn. De KNB heeft geen invloed op de datum van het intrekken van de certificaten, 24 februari 2020.
Vervangende certificaten
De vervanging van de kantoorcertificaten verloopt op dezelfde manier als bij de normale vervanging die elke 3 jaar plaatsvindt. Elke vestiging van een notariskantoor ontvangt vanaf de derde week van januari een e-mail met daarin de link waarmee een nieuw kantoorcertificaat kan worden aangevraagd. Het nieuw kantoorcertificaat ontvangt u vervolgens direct daarna per email. Voor de installatie daarvan is een PIN-code nodig. Deze ontvangen kantoren per SMS, al is het ook mogelijk deze op het scherm te tonen. De KNB adviseert te kiezen voor de SMS en de PIN-code de komende 3 jaar goed en veilig te bewaren. Het is belangrijk dat kantoren direct de systeembeheerder op de hoogte brengen van bovenstaande situatie.
Meer informatie: KNB, Servicedesk, servicedesk@knb.nl, 070 3307135